به روز ترین وبلاگ جامع تکنولوژی و رایانه به روز ترین وبلاگ جامع تکنولوژی و رایانه .

به روز ترین وبلاگ جامع تکنولوژی و رایانه

دلایل افت اپل در سال‌های اخیر (بخش دوم)

رویکرد جابز این بود که با یک نمونه محصول ایده‌آل خریداران را متقاعد کند که چنین محصولی برازنده همه است. شاید هر کس دیگری می‌توانست محصولات متنوعی را تولید کند که نیازهای فردی را بهتر برآورده کند اما مشکل بیشتر شرکت‌های دیگر این بود که تلاش‌های آن‌ها بدون بودجه لازم برای وصل کردن آن محصولات با افراد یا خریداران هدف عملی نبود. سامسونگ در واقع با تلاشی مشابه سهم خود را از سالهای اوج اپل پس گرفت. چنین تجربه‌ای نشان داد که هر شرکتی می‌توانست از نمونه استیو جابز پیروی کند و اگر محصولی مناسب و یک برنامه بازاریابی کارآمدی را طراحی و بازاریابی کند اپل را شکست دهد. سامسونگ محصولات بسیار زیادی داشت اما نمی‌توانست بودجه را حفظ کند.

راه‌حلی که باید تیم کوک و تیمش در پیش بگیرند اینست که باید شرکتی را که اداره می‌کنند به چیزی که می‌شناسند و درک می‌کنند تغییر دهند. تیم کوک نه مجموعه مهارت‌های جابز را دارد و نه آنچه جابز برای تکرار و حفظ موفقیت انجام داد را درک کرده است. در نتیجه، او با کاهش ایجاد تقاضا و تنها عرضه محصولات بیشتر و متنوع‌تر، در نهایت با این امید که یکی از این نوع گوشی‌ها بهتر از گوشی‌های سامسونگ و سایر رقبا با نیاز و خواست خریداران مطابقت داشته باشد اپل را به کامپک تبدیل می‌کند. اما وضعیت چندان خوب پیش نمی‌رود زیرا نیاز به افزایش حاشیه سود اپل منجر به افزایش گوشی‌های گران قیمت می‌شود و در نتیجه آن‌ها نمی‌توانند در بازار رقابت کنند. مشکل افزایش قیمت به طور مستقیم با نیاز اپل به حفظ حاشیه سودی که بسیار بالاتر از حد متوسط ​​می‌باشد گره خورده و تنها راه برای دستیابی به آن در مقطع کنونی کاهش چشمگیر هزینه تولید گوشی و در عین حال افزایش قیمت عرضه آن برای خریداران است.

نتیجه‌ی این افزایش قیمت چه خواهد بود؟ مشتریان پول بیشتری برای یک گوشی که ارزش کمتری به نسبت قیمت دارد می‌پردازند و در نتیجه بسیاری تصمیم می‌گیرند که محصولات اپل را خریداری نکنند. شاید مشتریان تا مدتها به سوی رقبای اپل روی نیاورند اما گوشی‌های خود را سال‌های سال نگه خواهند داشت و می‌دانند که آیفون قدیمی آنها هنوز هم کاری را که می‌خواهند را انجام می‌دهد. اگر از آنچه که دارید راضی هستید، چرا برای یک وسیله گران قیمت پول خرج کنید؟

به نظر می‌رسد اپل تغییراتی کوچک در گوشی‌های قدیمی‌تر اعمال می‌کند که باعث کاهش فروش نسبت به دوره طلایی جابز شده است. در واقع به نظر می‌رسید این تلاشی برای پیشبرد و ارتقای نسخه‌های اولیه بود اما مردم رضایتی نداشتند و شروع به انتقاد کردند. این سیاست کنار گذاشته شد و فریب کاربران برای ارتقاء گوشی‌ها به جدیدترین مدل را سخت‌تر کرد.

معرفی محصولات جدید باز هم مردم را متقاعد می‌کند که به گوشی با دوربین سه گانه نیاز ندارند و بهتر است گوشی موجود خود را نگه دارند و پول را پس انداز کنند.

سخن پایانی

هنگامی که استیو جابز به اپل بازگشت فرایندی را دنبال کرد که از متقاعد کردن و بازاریابی کارآمد محصول برای ایجاد ارزشمندترین شرکت در جهان دفاع می‌کرد. تیم کوک که مدل جابز را درک نکرده و نشناخته بود پا به عرصه کار گذاشت و مکانیسم موفقیت شغل را برچید.

اگرچه دستگاه‌های بسیار بیشتری نسبت به زمانی که دوران جابز بود وجود دارد که نتیجه کاهش فروش و محصولات هیجان انگیز کمتر بوده است. حتی طراح اصلی اپل نیز شرکت را ترک کرده است زیرا او دیگر به این فرد احتیاج نداشت. سوال اینجاست که چرا بعد از موفقیت جابز، تیم کوک به جای اجرای این فرآیند موفقیت آمیز دوباره به روندی روی آورده که شرکت قدیمی او را از بین برد؟

معرفی محصولاتی تکراری و نه چندان جذاب گرچه برای اپل اتفاق خوشایندی نمی‌باشد اما غیرمعمول هم نیست زیرا اکثر مدیرعامل ها اقدام خوبی برای برنامه ریزی جانشینی انجام نمی‌دهند. در این حالت، همانند مدیرعاملان شرکت‌هایی که چنین وضعیتی را تجربه کرده‌اند ظاهراً جابز می‌خواست کوک شکست بخورد. در نتیجه، جای تعجب ندارد که دیگر از معرفی محصولات اپل هیجان زده نمی‌شویم و آنطور که به نظر می‌رسد در آینده‌ای نه چندان دور باید منتظر ارزش‌گذاری دوباره اپل بود. تاکنون کوک اشتباهی مانند تلاش استیو بالمر برای خرید یاهو انجام نداده که باعث ارزش‌گذاری مجدد سهام مایکروسافت شد اما در نهایت سرمایه گذاران اپل متوجه خواهند شد که اپل به شرکتی بسیار متفاوت از قبل تبدیل شده و دیگر مثل گذشته ارزش زیادی برای سرمایه‌گذاری ندارد.


برچسب: استیو جابز، افت اپل، تیم کوک، دلایل افت اپل، رون،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۷ دی ۱۳۹۸ساعت: ۰۶:۵۲:۳۷ توسط:wicked boy موضوع: اخبار فناوری نظرات (0)